تاریخچه قیمت بیت کوین

یکی از ویژگی‌هایی که در مطالعه تاریخچه بیت کوین به آن برمی خوریم، نوسانات قیمت آن است. بیت کوین علاوه بر اینکه می‌تواند پول باشد، همواره به‌عنوان ابزار سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش نیز در نظر گرفته شده است و لقب «طلای دیجیتال» که طی سال‌های اخیر به آن اطلاق شده واقعاً برازنده این ارز دیجیتال بوده است. در سال ۲۰۱۰ هر واحد بیت کوین کمتر از ۰.۵ دلار (کمتر از هزار تومان) قیمت داشت و امروز که در حال خواندن این مقاله هستید، این ارز دیجیتال در اوج خود به ۶۴,۰۰۰ دلار هم رسیده است و این گفته که «اگر ده سال پیش یک میلیون تومان بیت کوین می‌خریدید، امروز ثروتمند بودید» حتی اگر کلیشه‌ای باشد، درست است.

اگرچه نوسانات ارزهای دیجیتال جذابیت دارد ولی در عین حال می‌تواند باعث شود که سرمایه‌گذاران دارایی خود را از دست بدهند. به همین دلیل همواره قیمت بیت تکوین به عنوان یک دارایی در حال رشد به طور گسترده مورد بحث است. در ادامه به بررسی تاریخچه قیمتی این ارز دیجیتال اط سال 2011 به بعد و اصلی ترین عوامل تاثیر گذار بر آن می پردازیم.

تغییرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳

سال ۲۰۱۱ برای بیت کوین از چندین جهت اهمیت داشت. از آنجا که بیت کوین به‌صورت منبع باز نوشته شده است، در این سال چندین پروژه بزرگ با به‌کارگرفتن کد بیت کوین، متولد شدند.

در فوریه ۲۰۱۱، قیمت بیتکوین با گذشتن از آستانه ۱ سنت خود را به ۱ دلار رساند و این را می‌توان نقطه عطفی در تاریخ پیدایش بیت کوین دانست. در چند سال اول با این که قیمت در حال رشد بود اما زیر ۱۰ دلار ماند. در بهار آن سال به دلیل گزارش فوربس در مورد «ارز رمزنگاری» جدید، قیمت افزایش پیدا کرد. در ژوئن ۲۰۱۱، اولین حباب بوجود آمد. اخبار بیتکوین هم خوب و هم بد در مطبوعات منتشر می‌شد. در همان سال مقاله‌ای منتشر شد که در آن جزئیاتی در مورد جاده ابریشم و بازار داروی دارک وب ارائه شده بود که از بی تکوین به عنوان ابزار پرداخت استفاده می‌کردند. این تبلیغات منفی باعث شد ارزش بیتکوین که به بیش از ۳۰ دلار رسیده بود، دوباره به محدوده تک رقمی سقوط کند.

بر اساس گزارشی در ماه ژانویه، ۱۰۵,۰۰۰ بلاک استخراج شدند که معادل ۲۵ درصد از کل مقدار اولیه بیت کوین بود. در اواسط ژوئن ۲۰۱۱، بهای بیت کوین به ۳۲ دلار رسید؛ اما هک صرافی بزرگ ام‌تی‌گاکس موجب شد تا این کوین ۹۰ درصد از ارزش خود را از دست داده و در انتهای سال به قیمت ۲ دلار سقوط کند. چنین افت قیمتی به کاهش علاقه و اشتیاق مردم نسبت به ارزهای دیجیتال در آن روزها منجر شد.

در سال ۲۰۱۲، قیمت بیت کوین جهش خاصی نداشت اما موفق شد توجه بسیاری از رسانه‌ها را به خود جلب کند. در ۱۵ نوامبر ۲۰۱۲ وردپرس اعلام کرد که پی‌پل از ارائه‌ سرویس به بیش از ۶۰ کشور ممانعت می‌کند و بسیاری از شرکت‌های ارائه‌ خدمات کارت‌های اعتباری نیز سیاست‌های محدودکننده‌ مشابهی دارند. وردپرس در این اطلاعیه‌ای گفت که یک نویسنده در کشورهایی همچون هائیتی، اتیوپی و یا کنیا نباید به‌خاطر محدودیت‌هایی که در سیستم پرداخت این کشورها وجود دارد از سرویس‌هایش محروم شوند و بنابراین بیت کوین را به‌عنوان یک روش پرداخت جایگزین معرفی کرد.

در این سال نرخ پذیرش بیت کوین بین مردم افزایش قابل قبولی داشت. ارزش بیت کوین در ابتدای این سال، ۴ دلار و در انتها حدود ۱۳ دلار بود. همچنین اولین نصف شدن پاداش بلاک (هاوینگ بیت کوین) نیز در این سال اتفاق افتاد.

سال ۲۰۱۳ را می‌توانبه عنوان سالی که بیت کوین کار خود را به‌صورت جدی شروع کرد، در نظر گرفت. در این سال، این ارز دیجیتال نظرات بیشتری را جلب کرد و نرخ پذیرش پرسرعتی را تجربه کرد. نخستین دستگاه خودپرداز بیت کوین در سال ۲۰۱۳ و در کالیفرنیا شروع به کار کرد. وب‌سایت سیلک رود که بستری برای تراکنش‌های بازار سیاه و کالاهای قاچاق بود هم در همین سال تعطیل شد..

با توجه به نمودار قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۳، در ۲۸ مارس ۲۰۱۳، حجم کل بازار بیت کوین به ۱ میلیارد دلار رسید و بیت‌ کوین در این سال نوسان قیمت شدیدی را تجربه کرد. در ابتدای این سال، قیمت بیت کوین ۱۳ دلار بود و در ماه آوریل به ۲۶۶ دلار رسید. با این حال، در ماه مه به ۱۳۰ دلار و در ماه ژوئن به ۱۰۰ دلار کاهش پیدا کرد. اما در ماه نوامبر بیت کوین توانست برای اولین بار در تاریخ خود از مرز ۱۰۰۰ دلار عبور کند؛ اما از آنجایی که بیت کوین در سال ۲۰۱۳ با مسائل مختلف مربوط به قوانین حقوقی و نظارتی فدرال و چالش‌های نرم‌افزاری روبه‌رو بود، قیمت به طور مداوم در روند افزایش و کاهشی در نوسان بود. در نهایت بیت کوین سال ۲۰۱۳ را با ۸۰۰ دلار به پایان برد.

تغییرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱4 تا ۲۰۱5

سال ۲۰۱۴ برای بیت کوین سال خوبی نبود و با افت شدید قیمت همراه بود. پایان یافتن کار صرافی ام‌تی گاکس که در آن زمان بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال به‌شمار می‌رفت و بیشتر حجم مبادلات بیت کوین را به خود اختصاص می‌داد مهم‌ترین علت این افت قیمت بود. این حادثه تأثیر مخربی بر بازار بیت کوین گذاشت. از سوی دیگر ممنوع اعلام‌شدن بیت کوین در چین هم وضعیت را وخیم‌تر کرد.

در ماه فوریه 2014 قیمت بیت کوین به ۶۰۰ دلار کاهش پیدا کرد و در ماه مارس به ۴۵۰ دلار رسید. نوسان بیت کوین در این سال بیشتر بین ۳۰۰ الی ۷۰۰ دلار گزارش شده است.

در این سال اتفاق جالب دیگری نیز افتاد. روزنامه‌نگاری به نام لین مک گرات گودمن در مقاله‌ای با عنوان «چهره‌ پشت بیت کوین» عنوان می‌کند که مهندسی به‌نام دورین ساتوشی ناکاموتو در تمپل‌سیتی ایالت کالیفرنیا همان خالق بیت کوین است. مقاله‌ گودمن توجه افراد بسیاری را به سمت این شخص جلب کرد؛ اما او این مسئله را انکار و اعلام کرد که هیچ گونه ارتباطی با بیت کوین نداشته است.

همچنین در همین سال بود که مایکل دل، بنیان‌گذار شرکت دل در توییتر اعلام کرد که از این به بعد مشتریان می‌توانند محصولات این شرکت را با بیت کوین خریداری کنند. پس از آن شرکت مایکروسافت نیز اعلام کرد که برای خرید اپلیکیشن‌ها، بازی‌ها و سایر محتواهای دیجیتال در فروشگاه‌های آنلاین ویندوز و ایکس‌باکس از مشتریان خود بیت کوین می‌پذیرد.

سال ۲۰۱۵ امید دوباره‌ای برای بازار بیت کوین بود. هرچند که در ابتدای سال قیمت بیت کوین از ۳۰۰ دلار به ۱۵۰ دلار رسید، این افت قیمت برای مدتی طولانی‌ دوام نیاورد و در ماه مارس مجدداً بیت کوین بین ۲۰۰ الی ۳۰۰ دلار نوسان کرد. این شروع مجددی برای افزایش قیمت بیت کوین بود. قیمت بیت کوین در نوامبر ۲۰۱۵ به ۵۰۴ دلار رسید و در انتهای سال با قیمت ۴۰۰ دلار معامله می‌شد.

در همین سال کمیسیون معاملات آتی کالای ایالات متحده اعلام کرد که بیت کوین و دیگر ارزهای دیجیتال از نظر ماهیت کالا هستند. همچنین دیوان دادگستری اروپا اعلام کرد معامله‌ بیت کوین در اتحادیه‌ اروپا مشمول مالیات بر ارزش افزوده نیست.

تغییرات قیمت بیت کوین از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸

از سال ۲۰۱۶ بود که بسیاری از خرده فروشان آنلاین شروع به پذیرش بیتکوین به عنوان روش پرداخت کردند. این موضوع قیمت بیتکوین را دوباره افزایش داد. در آن زمان، بیت کوین دستخوش تحول بزرگی در هدف اصلی خود شد و از پول الکترونیکی به یک درگاه الکترونیکی ارزش یا طلای دیجیتال تبدیل شد. البته نوسانات زیاد قیمت نشان داد که بیتکوین به عنوان یک ارز جهانی خیلی مناسب نیست، بلکه می‌تواند به عنوان یک استراتژی سرمایه گذاری مورد استفاده قرار گیرد.

در اوایل این سال، بیت کوین با قیمت ۴۰۰ دلار معامله می‌شد؛ اما ارزش آن در ماه‌های بعد افزایش یافت. این افزایش قیمت مستمر، اعتماد و انگیزه‌ سرمایه‌گذاران را بیشتر می‌کرد. در اواسط ماه ژوئن، سرمایه‌گذاران چینی شروع به خرید بیت کوین کردند و از این رو جهش نسبتاً بزرگی در قیمت بیت کوین تا ۷۷۳.۹۴ دلار اتفاق افتاد. در انتهای سال ۲۰۱۶، بیت کوین با قیمت ۶۳۸ دلار معامله می‌شد.

با ارتقا شبکه در اگوست 2017 قیمت از ۲۷۰۰ دلار عبور کرد و در پایان دسامبر بیتکوین به اوج ۱۹۷۸۳ دلار رسیده بود. اما سرمایه‌گذاران شاهد کاهش شدید ارزش در ماه‌های ابتدایی سال ۲۰۱۸ بودند. حباب ۲۰۱۷ عمدتاً توسط رونق عرضه اولیه یا ICO ها ایجاد شد. آن زمان همه در مورد بیت‌کوین یا برخی آلت‌کوین‌ها، شبکه‌ها یا پروتکل جدید صحبت می‌کردند. شوق ICO میلیاردها دلار را وارد فضای کریپتو کرد. اما قیمت‌ها در میان عدم قطعیت، تقلّب، عدم باور و در میان سایر عوامل روان‌شناختی و فنی سقوط کردند.

سال ۲۰۱۸ برای بیت کوین، سالی پر از آزمون و خطا بود. در ابتدای این سال، بیت کوین با قیمت 13,368 دلار معامله می‌شد. تا ۷ ژانویه رشد غیرقابل انتظاری تا ۱۶,۴۵۵.۹۹ دلار را تجربه کرد و این بالاترین قیمتی بود که بیت کوین توانست در سال ۲۰۱۸ به دست آورد.

بیت کوین در ابتدای ماه مارس با قیمت ۱۱,۵۴۷ دلار معامله می‌شد؛ اما الگوی کاهشی ادامه یافته و قیمت آن برای چندین ماه بین ۵۰۰۰ الی ۶۰۰۰ دلار نوسان کرد. با وجود اینکه همه انتظار داشتند بیت کوین دوباره خود را احیا کند؛ اما این اتفاق رخ نداد و اوضاع تا انتهای سال بد و بدتر شد. در انتهای ۲۰۱۸ بیت کوین با قیمت ۴۰۰۰ دلار معامله می‌شد.

پس از سقوط ارزش بیت‌کوین، چیزی که می‌توان آن را بازار بالغ‌ نامید، پیرامون این ارز دیجیتال پدید آمد. شرکت سرمایه گذاری Fidelity در آن تاریخ به این فضای محدود شده ورود کرد و به بانک‌های ملی اجازه داده شد تا دارایی‌های دیجیتال را نگه دارند. صرافی‌های هوشمند و کارآمد به وجود آمدند و بازیگران اصلی سازمانی اقدامات لازم را برای پیدایش یک بازار پایدار و بادوام برای تجارت و سرمایه‌گذاری بیت‌کوین و سایر ارزهای دیجیتال اتخاذ کردند. مقررات مالی و نگرانی‌های امنیتی به دلیل ادامه هک‌های مبادلاتی باعث کاهش قیمت شد.

تغییرات قیمتی بیت کوین از سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳

بیت کوین سال ۲۰۱۹ را در حالی آغاز کرد که به‌عقیده تحلیلگران در زمستان ارزهای دیجیتال به سر می‌برد. سه ماهه ابتدایی سال ۲۰۱۹ بیت کوین در کانال ۳۰۰۰ دلار به تله افتاده بود تا اینکه با شروع سه ماهه دوم، رشد بیت کوین آغاز شد و از قیمت ۳۲۰۰ دلار خود را تا مرز ۱۳,۰۰۰ دلار رساند. در سال ۲۰۱۹، بیتکوین دارایی به ارزش ۲۰۰ میلیارد دلار با پایگاه کاربری بیش از ۶۳۳ هزار آدرس فعال داشت.

در همین سال شرکت ای‌تی‌اند‌تی (AT&T)، غول مخابرات جهان در راستای مشتری‌مداری و برای آسایش کاربرانش اعلام کرد که پرداخت از طریق ارزهای دیجیتال را از طریق درگاه پرداخت بیت پی خواهد پذیرفت.

در سال ۲۰۲۰ «زمستان ارزهای دیجیتال» که از سال ۲۰۱۸ در بازار آغاز شده بود کم کم به اتمام رسید و بیت کوین توانست دوباره رکودشکنی کند. در این سال بیت کوین بیش از پیش از طرف مردم به‌عنوان یک دارایی مهم پذیرفته شد.

سومین هاوینگ بیت کوین در 11 مه 2020 اتفاق افتاد. پاداش تولید بلاک در بلاکچین در ساعت ۱۹:۳۰ دقیقه به‌وقت ساعت هماهنگ جهانی (UTC)، از ۱۲.۵ بیت کوین به ۶.۲۵ بیت کوین کاهش یافت. همچنین در همین سال شرکت پرداخت پی‌پل با ورود به دنیای ارزهای دیجیتال اعلام کرد که مشتریانش می‌توانند با استفاده از حساب‌های پی‌پل خود، اقدام به خرید و فروش بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال کنند.

بیت کوین در تاریخ ۱۶ دسامبر سال ۲۰۲۰ برای اولین بار سقف قیمتی بالای ۲۰,۰۰۰ دلار را ثبت کرد و رکورد سال ۲۰۱۷ را پشت سر گذاشت. قیمت بیت کوین در سال ۲۰۲۰ به‌علت همه‌گیری کرونا که باعث تضعیف دلار آمریکا و جذب سرمایه‌گذاران بیشتر به بیت کوین شد، رشد خوبی را تجربه کرد.

در سال ۲۰۲۱، مردم پس از افشای اطلاعات به SEC ایالات متحده، متوجه شدند که تسلا، یکی از بزرگترین شرکت‌های جهان، ۱.۵ میلیارد دلار بیتکوین خریداری کرده است تا به سبد سرمایه‌گذاری خود اضافه کند. در نوامبر همان سال بیتکوین به حداکثر قیمت از تاریخ پیدایش خود یعنی نزدیک به ۶۸۹۹۰ دلار رسید. اما بیت کوین نتوانست این جایگاه را حفظ کند و تنها در عرض چند روز مجدداً به زیر ۶۰۰۰۰ سقوط کرد. روند نزولی قیمت بیت کوین تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه داشت بطوریکه این ارز سال ۲۰۲۱ را با قیمت حدودی ۴۶۰۰۰ دلار به پایان رساند.

سال 2022 سالی پر از فراز و نشیب از لحاظ قیمتی برای بیت کوین بود. بطوریکه از سقف قیمتی بیش از 47,600 دلار تا کف قیمتی کمتر از 16,000 دلار را طی این مدت به خود دید. نوسانی بیش از 31,000 دلار تنها در سال 2022 میلادی!

در روز هشتم نوامبر سال 2022 و پس از انتشار اخباری مبنی بر ورشکستگی صرافی FTX و برگزاری جلسه ماهیانه فدرال رزرو و اعلام نرخ بهره و تورم جدید ایالات متحده، بازار ارزهای دیجیتال دچار شکی غیرمنتظره شد و به واسطه این هیجانات، حجم بسیار زیادی از کاربران اقدام به خروج سرمایه خود از بازار و فروش آن کردند. در نهایت آخرین قیمت بیت کوین در سال 2022 میلادی در حدود 16,603 دلار بود.

بنا به داده های سایت CMC بیت کوین سال 2023 را با قیمت 16,542 دلار آغاز نمود. بررسی چارت BTC نشان می دهد این رمز ارز محبوب در سال 2023 وارد یک رالی صعودی دیگر شد. بگونه ای که طی 5 ماه ابتدایی آن سال، ارزشش تا چیزی حدود دو برابر نیز رشد کرد. بیت کوین باز هم رکورد قیمتی خود در سال 2023 را شکست و تا حدود قیمت 44,700 دلار صعود کرد تا بدین وسیله بالاترین قیمت خود را از ابتدای سال 2023 ثبت کند. با آغاز سال 2024 بیت کوین در حالی که به هاوینگ بعدی خود در آپریل این سال نزدیک می شود مجددا شاهد رشد پر قدرتی بود به گونه ای که تا قیمت 64،000 نیز صعود کرد.

در زمان نگارش این مقاله در مارس 2024، هر واحد بیت کوین با قیمت حدود 62،000 دلار معامله می‌شود.

بیت کوین امروز و آینده آن

ارزش بازار بیتکوین در حال حاضر بیش از 780 میلیارد دلار است و ظاهراً همچنان در حال افزایش است. علاوه بر این، میلیون‌ها نفر در سراسر جهان از ارزهای دیجیتال برای انجام تراکنش‌های مالی خود استفاده می‌کنند. با این حال، بیت کوین تنها یکی از ارزهای دیجیتال است که از بلاکچین به عنوان چارچوب اساسی و فناوری زیربنایی خود استفاده می‌کند. در حال حاضر بیش از ۱۰۰۰۰ نوع مختلف ارز دیجیتال یا «آلت کوین» وجود دارد که روی بلاکچین اجرا می‌شوند. البته پایه اصلی کار تمام رمز ارزها یکسان است اما مهم‌ترین تفاوت بیت کوین و آلت کوین ها، ویژگی‌های تقویت شده در آلت کوین است.

واقعیت این است که تا به امروز ظهور هیچ کدام از دیگر ارزهای دیجیتال نتوانسته جایگاه بیت کوین را متزلزل کند و همچنان رتبه یک بازار را به خود اختصاص داده است. ازطرفی مطالعه تاریخچه بیت کوین تا به امروز و بررسی میزان پذیرش آن از سمت مردم نشان می‌دهد که دور از انتظار نیست که روزی بیت کوین به عنوان پول قانونی و رسمی شناخته شود. برای همین است که کارشناسان و فعالان ارزهای دیجیتال هم درباره آینده بیت کوین نظرات امیدوار کننده‌ای دارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

مطالب مرتبط

جدیدترین مقالات

فهرست